>
BMW kwam in 1938 met de RS51 (Rensport, 17 stuks gebouwd) op de markt, een zeer snelle motorfiets die voor het publiek in een afgezwakte versie te koop was de R51. Henne had zeer vele successen behaald met deze motorfiets en maakte en verkocht vele onderdelen om de R51 te verbouwen en op te peppen tot een racen.
Na de oorlog waren de 2 fabrieken in München en Eisenach vernield en Duitsland mocht geen zware motorfietsen meer bouwen omdat ze anders het leger eventueel terug zouden kunnen opbouwen. Toen zijn er vooral 1 cilinders gebouwd. Dit was zo tot 1951 als ze terug zwaardere motorfietsen mochten bouwen. BMW presenteerde toen direct de R51/2. Dit was geen sport motorfiets meer maar een toer motorfiets. Omdat er geen andere (buiten de fabrieksracers) sport motorfietsen gebouwd werden kon je bij Henne een ombouw kit kopen om je eigen snelle sportfiets te bouwen en dit met R51RS onderdelen.
Al deze (dure) race onderdelen zitten ook in deze motorfiets. deze heeft de race tank, Henne zitje, versnellingsbak zonder luchtfilter want er zijn 2 carburateurs nu, race versnellingsbak met race verhoudingen (zeer lange 1ste), Hoge compressie motor, RS nokkenassen, verstevigs frame,... Deze motorfiets is zo een naoorlogse ombouw van een 1939 RS model om aan racen deel te nemen.
Dit is een zeer snelle racer waar vele classic racen al zijn mee gereden.
Merk:
BMW
Type:
R51
Jaar:
1939
Verkocht
Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.