>
Franse Tricycle Damas Le Sphinx die geleverd is op 2 Augustus 1899.
Het succes van tricycles is ontstaan na een moord in St.Denis in Parijs, de redactie van de "Petit Journal" kreeg dat te horen terwijl de kranten al bijna gedrukt waren. Men was dus te laat. Jacques Andrée opperde dat als hij een automobiel had gehad hij het nieuws nog op tijd had kunnen aanleveren.
Om de directeur te overtuigen van de betrouwbaarheid van een auto op lange afstanden had Jacques het idee naar voren gebracht een wedstrijd uit te schrijven en deze door de krant te laten organiseren. Voor een geldprijs zouden er genoeg deelnemers op af komen. De eerste race was in juli 1894 Paris-Rouen ( 126km) en de winnaar kreeg 5000 goudfranken van "Petit Journal". En ze kwamen, +/- 120 deelnemers met wagens op perslucht, opgedraaide veren, elektriciteit, gas- of benzinemotoren en stoomwagens.
De benzine wagens kregen de meeste prijzen wat graaf de Dion deed besluiten tot het bouwen van benzinemotoren voor wedstrijden samen met zijn compagnon Bouton. Deze motoren konden door iedereen gekocht worden.
Na deze wedstrijd stelde graaf de Dion een comité samen om in 1895 de wedstrijd Paris-Bordeaux te gaan organiseren.
"Petit-Journal" directeur Mrinoni was bevreesd voor kritiek als er ongelukken zouden gebeuren en weigerde deel te nemen aan het comité. Het comité werd omgezet in een permanente commissie met de naam "Automobile Club de France".
11 juni 1895 Paris-Bordeaux-Paris (1192km) = 1e Grand Prix de l' A.C.F.
102 deelnemers waaronder Levassor die als eerste in Bordeaux aankwam met een gemiddelde snelheid van 24km/h.
1896 - Bordeaux - Agen - Bordeaux
In deze wedstrijd reden ook de nieuwe de Dion driewielers mee.
Het succes van deze wedstrijd verschafte de fabriek van de Dion veel publiciteit en binnen het jaar was deze driewieler de grote Franse rage en met name in Parijs. De Dion Bouton verkocht in toptaal 15.000 tricycles en leverde aan de meeste andere merken het frame en de achteras en eventueel ook de motor. Zodoende zijn er vele andere merken ontstaan zoals ook deze Damas.
Deze Damas heeft zoals de meeste tricycles ook de De Dion-Bouton achteras maar zij hebben gekozen voor de motor van Le Sphinx. Er zijn momenteel maar 4 motorblokken bekend van Le Sphinx. 1 los blok 2 in een motorfiets en dit is de enige bekend in een Tricycle. Het blok voor de tricycle is ook iets anders dan het motorfiets blok. Le Sphinx motoren waren snelle (??) en sportieve blokken die men op oude foto's enkel in race motoren en in stayer motorfietsen ziet. Deze Damas is zo'n oude race tricycle met het sport motorblok, race stuur en course pedalen.
Motor is in lopende staat.
Merk:
Damas Le Sphinx
Type:
Tricycle
Jaar:
1899
Verkocht
Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.