>
Amerikaanse Harley-Davidson 1000cc model F met Flxi sidecar. Dit is een zeer zeldzaam flexibel zijspan.
Harley dealer Hugo Young realiseerde dat rijden met een zijspan in een bocht niet eenvoudig is. De motorfiets wil in de bocht gaan liggen maar dit kan niet door het zijspan. Hierdoor gebeurt het geregeld dat het zijspan ongewild omhoog gaat. Young kwam in 1912 met een eerste prototype voor dit probleem. Door een ingenieus systeem bleef het zijspan bak horizontaal en kon de motorfiets en het zijspanwiel tesamen kantellen. In 1913 start Young samen met Carl Dudte de Flxible Side Car Company. Speciaal fout gespeld (zonder e in Flexible) omdat op een woord geen patent kon genomen worden. Door de E weg te laten bleef dit woord leesbaar maar kon er een patent op genomen worden als merknaam. Tijdens de eerste wereld oorlog bouwde ze Flxi sidecars voor het leger en op sommige waren machinegeweren gemonteerd. Na de oorlog was motorfiets racen zeer populair en zo ook het zijspan racen. In 1919 wonen de Flxible sidecars eerste, tweede en derde plaats in Sheepheads Bay race. 2 jaar later in 1921 werden alle zijspan racen gewonnen door Flxible sidecars. De Flxible sidecar ging een mooie toekomst tegemoet. Maar door de komt van goedkope wagens zoals de T en A Ford werd hun succes getemperd. Vele van deze wagens waren iets goedkoper dan een motorfiets en zeker als er nog een zijspan bijgerekend werd. Doordat ze al het materiaal bezitten om metaalplaat te bewerken is hun business verschoven naar speciale voertuigen zoals bussen, ambulances en lijkwagens. Het is onduidelijk wanneer Young gestopt is met de productie van sidecars maar wat zeker is dat na de beurs crash in 1929 er zeker geen meer geproduceerd zijn.
Tegenwoordig zijn deze Flxi sidecars zeer zeldzaam en komen deze bijna nooit op de markt.
Merk:
Harley-Davidson
Type:
21F
Jaar:
1921
Doe een bod!
Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.