>
Stayeren is wielrennen achter een gangmaker (fiets, auto en later motorfiets) de fiets volgt zo dicht mogelijk om in de slipstream van de gangmaker te zitten. Volgt deze te dicht is het gevaarlijk, blijft hij te ver achter valt het voordeel van slipstream weg. In België - Vlaanderen werd het stayeren meestal halve fond of demi-fond genoemd ritten zoals Bordeaux-Parijs (600km race) werden in Frankrijk course de fond genoemd. Eerst werd dit gereden met gangmakers op tandem fietsen, later achter auto’s en uiteindelijk werden speciale motorfietsen gebouwd voor deze sportdiscipline. De eerste zware stayer motorfietsen werden gemaakt net na de eerste wereldoorlog door Anzani nadat hij 2 cilinders van een vliegtuig stermotor op een carter plaatste en zo een grote 2000cc motor maakte. De motorfiets had geen versnellingsbak en werd aangedreven door een 10 cm brede lederen riem. Het stuur was verlengd zodat de gangmaker, ook wel entraineur genoemd recht kon staan om zo een maximum aan slipstream, ook wel abri genoemd, te maken. Achteraan de motorfiets werd een rolbaar geplaatst zodat de fietser tot op enkele centimeters kon volgen en geen ongeval veroorzaakte moest hij de motorfiets raken. De gashendel van de motorfiets had een speciaal ratel systeem zodat gelijkmatig gas kon gegeven worden en gehouden worden. Deze zware motorfietsen konden van stapvoets tot meer als 100 km/h versnellen zonder enig probleem. In 1925 kwam er een verbeterde motorblok zoals deze met kop-zijklepper bediening en nu 2400cc. In1938 gingen deze zware motorblokken uit productie en zijn er geen zware stayers meer gebouwd. Hierdoor moesten de gangmakers zelf hun machine onderhouden en herstellen. Toen deze in 1973 door het UCI verboden werden waren er nog 86 zware stayers actief.Gangmakers bestaan ook sinds 1938 (na het stopzetten van de bouw van de zware motor) met een 98cc motor, dit werd Derny genoemd naar de maker Roger Derny in Frankrijk. Deze zijn in 2015 vervagen door elektrisch aangedreven Derny’s.
In 1924 verbreekt de Belg Leon Vanderstruyft het werelduurrecord op de kombaan van Monthléry in Frankrijk. Dit record stond sinds 1909 op naam van de Fransman Guignard. Het nieuwe record stond nu op 115km/h, een schande voor Frankrijk vond Leon Lauthier. Frankrijk werd vernederd door een belg en dan nog op Frans grondgebied. Hij begon direct met de bouw van een stayer motorfiets en 3 maand later was deze klaar, volledig uitgerust met een aërodynamische aluminium bekleding. De motorfiets was klaar maar toen was er het volgende probleem, iemand vinden die zo gek was om achter dit projectiel te durven rijden. Zo kwam Lauthier bij de nationale kampioen Jean Brunier, een professionele wegrenner die enkel reed voor het geld. Op 1 november 1925 zou het gebeuren en ja Léon Lauthier en Jean Brunier verbreken het wereldrecord en zetten het nu op 120km/h.
In bijlage zie je een foto van Roger Violet waar deze motorfiets in 1947 samen met een 2de rijden met wereldkampioen Jean-Jacques Lamboley erachter.
Deze Stayer is van het merk Léon Lauthier en heeft framenummer 25.
Merk:
Léon Lauthier
Type:
Stayer
Jaar:
1925
Verkocht
Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.