>
500cc race
Dubbele bovenliggende nokkenassen met kettingen aangedreven.
Luchtgekoelde cilinder
Sferische kop
Diagonaal geplaatste kleppen
Geracet door Gunzenhauser in Oostenrijk
Gemaakt en ontworpen door de Oostenrijkse ingenieur Apfelbeck. (...- 1987). Hij heeft gewerkt voor vele auto en motorfiets merken zoals BMW, Puch, Rotax, KTM,... Maar je kon bij hem speciale raceblokken bestellen die nooit in grote productie gingen. Dus echt unieke blokken. Hij had ook zijn speciale cilinderkop met speciale plaatsing van de kleppen gepatenteerd. Dit was een sferische kop. Dit is een bolvormige verbrandingskamer waar de kleppen schuin in staan. Ook waren de kleppen diagonaal geplaatst. Dit wil zeggen op 1 nok zat een uitlaat en een inlaatklep. Normaal zitten achteraan 2 inlaatkleppen en vooraan de 2 uitlaatkleppen. Bij racer waren de inlaatkleppen grote als de uitlaat dit gaf dat de kant van de inlaat de kop zwak was door de grote kleppen. Door nu een kleine uitlaatklep naast een grote inlaat te zetten was deze kop steviger en was er plaats om nog grotere kleppen te zetten. Door de dubbele carburator en het valstroom systeem passeerde de inlaatgassen de uitlaatklep en werd deze zo mee gekoeld. De nokken zijn conisch.
Merk:
Apfelbeck
Type:
race
Jaar:
1950
Verkocht
€15000
Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.